Isnin, 28 April 2014

[5] Pusat tuisyen HEBAT?!

Assalamualaikum 

Ditto


   Aku tak tahu kenapa semua orang mesti bangga dengan tuisyen. Bukan tujuan aku nak mengutuk pusat-pusat tuisyen dalam entri ini. Sebab pusat tuisyen juga ada kebaikannya. Cuma apa yang aku tak faham, kenapa budak-budak sekolah nak bangga sangat dengan tuisyen.

   Minggu ni sekolah aku ada minggu kem matapelajaran semua. Dan salah satu pusat tuiyen yang kebanyakan budak sekolah aku masuk dijemput datang memberi ceramah. 

   Entahlah. Aku rasa lawak bodoh saje yang banyak. Memanglah cikgu tu ada mengajar tapi aku rasa lawak bodoh yang terlampau banyak. Sampai aku terfikir- "Lawak sangat ke?"

   Huh.

   Aku pernah dengar budak-budak sekolah aku cakap seperti ayat di bawah :

  • Pusat tuisyen itu amat penting dalam hidup aku. [ Ini kes budak terlebih sanjung tempat tuisyen ]
  • Eeeiiii..... hensemnya cikgu tu tapi itulah.... huhuhu dah kahwin. [ Ini kes... TST sudah ]
  • Huh cikgu tu tak best. Nanti ikta report nak biar dia kena tukar. Bagus tak tempat tuisyen aku. [ Ini kes nak tunjuk bagus kut? ]
  • Aku pergi tuisyen tu sebab DOT tuisyen kat situ. [ Ini kes ikut kawan ]
  • Tempat tuisyen aku best selalu ada aktiviti. [ Ini kes budak nak enjoy memanjang ]
   Isk. Aku bukannya apa. Bila aku dengar ayat kat atas aku rasa macam dia orang pandang rendah kat sekolah. Iyelah aku ada terbaca dekat iklan tuisyen ni - Best tempat tuisyen ni, selalu buat kelas tambahan.

   Aku cuma terfikir adakah bila sekolahnya ada buat kelas tambahan dia akan pergi? Ataupun hanya memilih tempat tuisyen sahaja hanya kerana cikgu tuisyen 'best gilerrrr' dan cikgu sekolah...?

   Lagi satu aku tak suka dengan 'duta tuisyen' yang datang ke sekolah aku tadi. Kenapa nak paksa kita orang mengisi borang testimoni semua tu? Sedangkan ramai budak kelas aku tuisyen dekat situ. Kenapa bukan dia orang sahaja yang isi!? Budak mana yang nak isi sudah. Lepas tu siap kata - "Jangan isi ayat skema macam 'best', seronok..."

   Nak tahu aku tulis apa. 

Okay.

   Lepas tu dia suruh aku tulis baru. Eh kata tak nak ayat skema. Hrmm... Yelah nak buat surveykan. Aku cuba memahami. Uhuk uhuk.

   Dan yang paling aku nak tergelak sekali tadi, lepas rehat biasalah semua orang muka kekenyangan. Nak nak lagi bila cikgu tuisyen tu asyik buat lawak bodoh je, jadi datanglah 'kakak tuisyen' tanya- "Mengantuk ke?" bila tengok aku buat muka boring.

   Oh. Grrrr.... 

   Bagi pandangan aku, aku lagi suka dengan cikgu sekolah yang mengajar sebab dia orang tak akan buat lawak bodoh sahaja waktu mengajar. Ada waktu serius dan ada waktu buat lawak.

   Lagi sekali aku terfikir. Adakah cikgu tuisyen suka buat lawak bodoh supaya budak-budak tuisyen tak akan boo dia? Aku tak maksudkan semua cikgu tuisyen macam tu. Kerana mereka tetap seorang cikgu yang memberi ilmu. Cuma tempat sahaja yang membezakan.

   Lagipun cikgu sekolahpun ada mengajar dekat tempat tuisyen jugakkan?

Cikgu sekolah.
Cikgu tuisyen. 
Mereka tetap seorang cikgu.
Cuma satu bahayanya cikgu tuisyen.
Ada sebahagian daripada mereka
yang memberi ajaran sesat.
(cth. salah format menjawab periksa)
Ini pernah terjadi dekat kawan kelas aku.
Tapi itu dulu-dulu punya ceritalah.
Semoga cikgu tuisyen kalian
tak bagi ajaran sesat waktu mengajar.
Kalau tidak....
Alamatnya melingkuplah waktu periksa.

:: Saya ingin memohon maaf jika ada yang terasa dengan entri ni. Saya bukan nak berlagak bagus. Cuma terfikir. Ini cuma pendapat sementara yang boleh berubah pada masa depan. Kita tak akan tahu. Sekali lagi. Maafkan saya. ::

Sayonara,


Satu. Dua. Tiga. Meowww~ ♪

2 ulasan:

  1. Singgah follow sini :D
    saya pun lagi suka cikgu sekolah! diorg lagi best :D

    visit me : afitot.blogspot.com

    BalasPadam